dinsdag 16 juni 2015

Plant van de maand - juni


De ons meest gestelde vraag tijdens de opentuindag was – naast de vraag of de tuin en al die bomen er al waren toen we hier kwamen wonen (neen) en de vraag of de tuin ontworpen was door een tuinarchitect (neen) – wat die vreemde plant was in de moestuin en in die twee potten aan de trap?





“Een vergeten groente” antwoordde ik dan. Want naast een zeldzame wilde plant in onze bermen is Paarse morgenster of Haverwortel ook nog een oude, haast vergeten groente. De wortels van Paarse morgenster werden namelijk gegeten zoals schorseneren. Dat dateert dan wel uit de 17e eeuw, die gewoonte, want daarna kwam de Grote schorseneer meer in zwang en verdrong de Haverwortel. 




Nu kan ik daar eigenlijk niet over meepraten, want ik heb ze zelf nog niet gegeten. En dat heeft twee redenen. De eerste is dat ik geen schorseneren lust - dus ik aarzel wat, en de tweede reden is dat ik de morgensterren die ik had eerst wou opkweken voor zaad. Zodat ik volgend jaar genoeg heb om zelf eens te proeven. Want de smaak wordt omschreven als lijkend op oesters. En die lust ik nu wel zie. Of ook iets als asperge met een zilte ondertoon ... waar halen ze het allemaal uit, die culinaire beschrijvingen!



Naar het schijnt kan je zowat de ganse plant eten: de wortel - rauw of gekookt, de bladeren - rauw in salade of als spinazie bereid. Zelfs de jonge zaadscheuten kan je rauw eten - ze zouden wat zoet smaken. En tenslotte kan je zelfs de bloemblaadjes gebruiken als kleurige garnering in salades. De wortels werden in schaarse tijden ook gebrand als koffiesurrogaat - een beetje zoals chicorei.

En naast het feit dat Paarse morgenster eetbaar en zo is, vind ik 'em ook gewoonweg heel mooi! Staat volgens mij heel apart in een border, met die lange sierlijke bloemstelen. Alleen vervelend voor langslapers, want de bloemen zijn iets na de middag al weer dicht - vandaar de naam van de plant.

Zo een veelzijdige plant - dat kon dan toch niet anders dan dat ik ze nomineer als plant van de maand.
Er schijnt maar één nadeel aan te zijn. Door het kleverige melksap is het schillen van haverwortel een vieze boel, waardoor de plant ook aan haar bijnaam keukenmeidenverdriet kwam. Je schilt ze best onder water. Zal ik me alvast een duikpak aanschaffen?


3 opmerkingen:

  1. De paarse morgenster kendi ik niet, wel de gele morgenster, zo heb ik weer iets bijgeleerd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gele morgenster kan je naar het schijnt ook eten, maar ik denk dat de wortels van de paarse gewoon groter zijn.
      Ik zal je wat zaden opsturen - ok? Je moet ze zo zaaien dat minstens de punt in de grond steekt - schijnt het.

      Verwijderen
  2. Leuk artikel. Moet ik zeker eens proeven.

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.