woensdag 12 september 2012

Punctatissima!



Let op! Wat ik je vertel dat is een gunst.
Die Vanderstippel houdt van kunst.

Hij houdt van stipjes en van kleur.
Niet te heftig, met een teneur …

van licht dat schijnt door poot en vel
- rozig-groen en niet te fel.

Want Vanderstippel is een pointillist.
Zet dat woord maar op je list.

Dus kubus, streep of vlekpatroon,
hoort niet thuis op deze rare boon.

Maar wel veel stipjes heel delicaat,
één na één gezet – zo accuraat.

En daarmee krijg je toch wel helaas,
een huid dat werkt als een kleurig waas.

Dus Vanderstippel is me toch nen tist.
Die verdwijnt weer als was het in de mist,

in struik en boom en plant en blad.
Want zulke kunst is nimmer overschat.




Helaas - Seurat, Van Gogh - al jaren dood.
Het stipjeszetten is in grote nood!

Maar Vanderstippel is wel erg begaan.
Hoe kan het pointillisme voortbestaan?

Na toch wel heel diep nagedacht
zoekt hij zijn heil in 't nageslacht.

En bij een vrouwke - zo bellissima!
En roept hij uit - ma Punctatissima!

Leg jij maar eitjes bij de vleet,
zodat de wereld stippels nooit vergeet!





Leptophyes punctatissima
De struiksprinkhaan
- de biodiverse tuinier -

4 opmerkingen:

  1. Dat mag ik zo graag lezen, deze poëzie van jou. En de foto's zijn ook heel mooi: een prachtig insect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mooi beestje hé. Maar poëzie zou ik mijn rijmelarijtjes niet noemen - dat is te veel eer :-)

      Verwijderen
    2. Toch een leuke tekst, net zoals het beestje, struiksprinkhaan, moet ik onthouden

      Verwijderen
  2. Geen poëzie, misschien, maar toch wel héééél aardig gerijmd en van woordenschat getuigend. Fijn om lezen. En sjieke foto's.

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.