donderdag 23 augustus 2012

Nieuw interieur gezocht.

Wij zoeken nieuw interieur.  Voor één van onze kamers.  Nee - niet een nieuwe slaapkamer of salon, toilet, keuken of trendy dressing (daar droomt het biodivers vrouwke al jaren van).  Nee, we zoeken een nieuwe inrichting voor één van onze tuinkamers.

zicht op de "dubbele spiraal" vanop het centrale gazon

Vier jaar geleden maakte ik de dubbele spiraal haag leeg.  De ganse binnenkant werd gestript, alle haagplanten gingen er uit en alleen de buitenkant bleef staan.  Het was een leuk ding, maar te veel werk om te onderhouden en wat ooit als speeldomein voor de kinderen bedoeld was, werd toch nooit veel aldus gebruikt.  ... Dus maakte ik die plek leeg op de centrale Lijsterbes na, daardoor werd het min-of-meer een lege cirkel.



Maar nu tobben we al vier jaar over een nieuwe inrichting.  Wat zou het nu moeten worden?  Het basisidee is dat er een terras zou komen.  Maar welke vorm en hoe groot - daar zijn we nog niet uit. 

binnenkijken via de ingang

Eerst dacht ik aan een terrasje groot genoeg om er in de zomer een mediumgroot zwembad voor de kinderen op te plaatsen.  Maar ja - wanneer zijn er hier nu eens zomers waar men veel gebruik kan maken van zo'n zwemfaciliteit?  En trouwens - het zou al een erg groot zwembad moeten worden want de kinderen zijn al wat jaren geen peuters meer ... en dus ook een groot terras.

van de achteringang naar voor gekeken

Maar misschien kan het een zithoek worden?  Eventueel gecombineerd met een terrasje en een tentoonstellingshoek voor mijn Bonsai's?  Maar ja - ik verloor de laatste jaren enkele van mijn oudste en mooiste boompjes aan Koning Vorst en daarmee raakte het enthousiasme voor het bonsaïen er wat uit.  Dus misschien toch beter geen permanente display-hoek?  Maar wat dan wel?

De achteringang

Een border hoort ook wel tot de mogelijkheden, met dat terrasje dan? - én zithoekje?

Maar hoe moet dat er dan gaan uitzien?  Die min-of-meer-ronde vorm van die tuinkamer maakt het er niet makkelijker op, maar wel boeiend - een ganse uitdaging om daar iets mee te doen.  Hoe groot is het?  Laat ons zeggen - een 7,5m à 8m diameter.

Die uitdaging bestaat nu al vier jaar.  Ondertussen wordt dat stukje slechts gebruikt als stapelplaats voor snoeihout, tot we dat door de gemeente laten verhakselen.  Het hakselhout ligt er onder een zeiltje.  En er ligt ook al een stapel platte kasseitjes te wachten om terras te worden.  En verder zet ik er ook soms wat bakken met kwekelinskes.  Zo stonden de Vrouwenmantels daar een hele tijd.

Dus het blijft tobben.  Daarom roep ik jullie hulp in - want zijn jullie niet allemaal heel creatief en inventief en wellicht willen julie wel meehelpen?  En wat ideetjes aandragen?  Ik weet dat sommigen ideetjes en concepten verzamelen in Pinterest - helaas heb ik dat niet (en wellicht ook geen tijd om daar in te gaan rondneuzen).  Maar gegarandeerd borrelen jullie over van fantastische ideeën en krijgen we in geen tijd weer een boel om verder over te gaan tobben ;-)



7 opmerkingen:

  1. Ik herinner me die post van dat klein tafeltje dat je had gemaakt voor de verjaardag van je vrouw (of was het de huwelijksverjaardag)?
    Dat was ook rond. Waarom geen klein terras maken (diameter 3/4 m) met rondom een brede border met geurende bloemen (kunnen ook gewoon wilde bloemen zijn natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En iets op de manier van een interessante opbouw met oude stenen e.d. zoals de meest recente post met foto's (2e, 3e en 6e van onderaf) van Natuurlijk-Rijk van de wilde tuin van de Floriade. Daarbinnen een terras, wellicht zelfs de stenenopbouw ook als zitbank bestemmen.
    Voor je overgebleven en nieuw te maken (pré)bonsais een verhoginkje. En elders een beschutte plek om ze in de winter met potje en al in te graven. Ik heb daar een soort zandbak voor; ik heb op die manier maar weinig verlies.
    Ik fantaseer maar wat; benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een naaktstrand!
    :-p
    En als je dat echt niet wil, dan een houten terras met planten errond, vol schaduw, voor die enkele hete zomerdagen die we af en toe hebben. Maar ik zou het terras wel recht maken, in contrast met het ronde van de hagen; de bloemen vullen de hoeken op. En misschien kan je er ook een vaste bbq metsen ofzo? Of zoiets buitenkeukenachtigs, maar dan minder kitch en ongebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou dan weer voor een rond terrasje gaan met het boompje in het midden en alles er rond mooi opgevuld met vaste planten of bloemen die je graag ziet. Een leuk plekje uit de wind om te vertoeven op warme dagen, alst zonnetje schijnt dan wel natuurlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me leuk: een rond houten terras met daarrond een gemengde plantenborder (type prairietuin). In het midden van het terras misschien een dakplataan voor wat verkoeling in de zomer?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Supermasj: dat tafeltje reist overal met ons mee in de tuin, waar we ons neerzetten voor een verpozing. Maar die ronde terras was ons basisidee.
    @Zem: Ja! - ik vond die steenconstructies ook heel geslaagd - een idee om te onthouden! De bonsai's overwinteren bij mij in een koude kas, met de potten in het stro geduffeld.
    @Onderdeappelboom: voor een naaktstrand inderdaad heel geschikt, met twee hagen tussen ons en de buren. Maar een houten terras voorstellen - stouterik :-p !! ;-) Maar die vaste BBQ - ik zoek al jaren naar een goede plek daarvoor. Mmmm - misschien wel een goed idee - in combinatie met die steenconstructies van Zem.
    @Rita M: Ja - het boompje mag niet wijken. Maar of zo'n terrasje daar echt rond moet ... ik vrees een beetje voor de wortels dan.
    @Menck: Dat hebben we nog nergens - een prairietuin. Maar ik heb ook nog nooit prairietuinen gezien die me echt aanspraken. Dus ik vrees er een beetje voor. Maar had dat Lijsterbesje er al niet geweest dat was dat idee van een dakplataan meteen geadopteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een boombank, rond terras met mooie potten of zinken teilen met lavendel en andere mooie planten!
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.