vrijdag 3 augustus 2012

Den dorschvloer en den raetelaar

Na een inspannende vakantie heeft ne mens toch wel een welverdiende rust nodig - maar dat is dan zonder de tuin gerekend.  Want als die er wekenlang onbeheerd heeft bijgelegen - dan is er werk aan de winkel!
De bloemenweide bvb.  Die lag er net voor 't verlof nog zo bij: 


De Ratelaars, Glad walstro en Beemdooievaarsbek nog volop in bloei!

En wanneer we de tuin na enkele weken terugzagen had de bloemenweide een ander kleedje aangetrokken - deze keer ééntje met veel witte schermpjes van Grote bevernel. 


Maar de Grote ratelaars waren al goed afgerijpt ...


Hoog tijd om te maaien dus!  In andere tuinen is dat al lang achter de rug!  Zoals HIER en HIER, en zelfs HIER is het al voorbij, met hooien en al (200 balen gedorie! Er werd daar zelfs speciaal materiaal aangeschaft voor de klus)!
Maar in de biodiverse tuin valt de eerste maaibeurt steeds laat.  We kijken een beetje naar het tijdstip waarop de Ratelaars rijp zijn en maaien desnoods ook nog om onrijpe bloeiwijzen van orchideetjes heen.  De laatste jaren maaiden we hier daardoor pas tussen eind juli en half augustus.


En het maaien zelf doe ik niet met de zeis.  Nu heb ik zo'n materiaal wel in huis, maar na de eerste, (tweede en derde) pogingen staat dat ding al jaren in het schuurtje te verstoffen.  Nee - handmatig zeisen is echt niet aan mij besteed, alhoewel ik wel met veel bewondering kan kijken naar wie die kunst volledig onder de knie heeft!  Ik heb me noodgedwongen jaren geleden zo'n bosmaaier-machientje aangeschaft van wat ik nu wel als een degelijk merk beschouw.  Want als zoiets jarenlang zonder noemenswaardige problemen opstart, zonder dat dat ooit enig onderhoud kreeg, dan heb ik ook wel bewondering voor zo'n fraai stukje techniek!


Deze keer lieten we een ganse toef met Grote bevernel staan.  Want wie weet kan ik jullie wel plezieren met wat goed afgerijpte zaden.

Over zaden gesproken.  Nu lees ik dat sommigen toch wel wat jaloers zijn op al dat geratel in mijn bloemenweide.  En produceren die bloemen me nu toch wel een overvloed aan zaden!  Echt veel te veel - dus kan ik er gerust wat van missen, niet?
Daarom spreidde ik een zeiltje uit - een sneldekdorsvloertje. 


En daarop kwam dan wat maaisel.  Dat mocht eerst wat bakken in de zon


En dan werd daar duchtig mee geschud en gegooid.


Met als resultaat een boel van die interessante zaadjes op het zeiltje.  Vrij veel zelfs.
Dus ... al wie een hooilandje - bloemenweide heeft en dat wil aanrijken met Ratelaar ... die mailt me via: bio diverse tuin @ gmail.com (maar dan zonder de spaties)... Vertel me waarom jij Ratelaar wilt en waar je deze zal zaaien en dan zend ik je een pakketje toe, zolang de voorraad strekt.

Ik kan wel niet garanderen dat er alleen maar Ratelaar in het pakketje zal zitten.  Mijn zaadschoningmethode is nogal primitief - haast onbestaande.  Dus wellicht krijg je ook wat Glad walstro, Beemdooievaarsbek, Scherpe boterbloem, Kamgras of wie weet - wat Gevlekte orchis mee tussen al dat stof ...  Maar er zit gegarandeerd niks dominant-invasief tussen, tenzij je Groot streepzaad als dusdanig beschouwd :-)

Als je een beetje wil inschatten of je eigen hooilandje wel al wat ontvankelijk is voor Grote ratelaar, lees dan dit verslagje eens.  Maar laat dat je niet tegenhouden om een pakketje te bestellen- ruimte genoeg om te experimenteren met zoveel zaadjes!

Maar zaai ze wel nog vóór de winter!  Want eigenlijk zouden we graag volgend voorjaar iedereen een vreugdedansje zien doen - zo van Sing Halleluja!



3 opmerkingen:

  1. Mijn bloemenweide met ratelaar moet ik ook nog maaien, dringend zelfs, maar ondertussen staat het daar vol wilde peen en dat zaad wil ik eigenlijk ook wel behouden, het zal dus zigzaggen worden. Ratelaar hebben we hier al zoals je wel weet, maar alleen al voor zaad van de gevlekte orchis zou ik willen meedoen, mag dat ook? Je bloemenweide is een waar pareltje, dat had ik nog niet gezegd zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor, de bloemenweide. Groot bevernel is in massa ook prachtig. Van zaden word ik best hebberig; maar ik moet reëel zijn: helaas geen plek voor een mooie bloemenweide.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die bloemenweide wordt ten vroegste volgend jaar (optimistische schatting) aangelegd in de Fruitberg

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.