maandag 20 augustus 2012

De nietleeslijst

Nu ben ik nog niet zo lang actief als blogger en eigenlijk vind ik het wel aardig van Blogger en Google en Picasa en zo, om dit speelgoed zo maar gratis en voor niks ter beschikking te stellen.

Nu ja, gratis - onlangs kreeg ik het bericht dat mijn gratis één gigabijts bij Picasa opgebruikt waren.  Was dat even schrikken.  Was ik natuurlijk steeds lustig mijn foto's met hoge resolutie op de blog aan 't gooien en na amper tien maand bloggen was het op.  Vanaf nu betale!  Gelukkig vond ik weer snel een uitweg.  Foto's die kleiner zijn dan 800 x 800 pixeltjes tellen niet mee in je gratis één gig.  Vandaar even een hapering in mijn blogfrequentie - ik moest dringend wat foto's verkleinen in mijn Picasa-album.

Dus ... nog steeds blij met dit gratis speelgoed.  Maar nu vind ik dat het niet is omdat het gratis is, dat het ook knullig moet werken.  Want alhoewel ik tevreden ben over wat Blogger aanbiedt - allerhande toeltjes om je blogje met vanalle toeters en bellen op te leuken, verschillende mogelijke standaard-maar-aanpasbare layouts, enz ...  is er toch één ding waar ik zo wat de stiepelkes van krijg!

Die zogenaamde "leeslijst", waarmee je een makkelijk overzicht krijgt van de recente posts van andere blogs die je volgt ... daar is toch iets mis mee.  Alléz, toch bij mij.  Laat ik Blogger nu nog het voordeel van de twijfel geven, want zo een computerheld ben ik nu ook weer niet.

Maar toch ... zelfs na het vruchteloos meermalen nalezen van de helpfunctie krijg ik het maar niet goed.  Met als resultaat dat er steeds blogs uit mijn leeslijst verdwijnen.  En dan heb ik dat niet onmiddellijk door en dan loop ik natuurlijk weer eindeloos achter als het op up-to-date blijven betreft.

Maar na een tijdje zie ik toch een patroon.  Nu zijn het steeds dezelfde blogs die verdwijnen.  Met de Eigenwijze als koploper (verbaast ons dat?).  Die blijkt wel een cursus bij Houdini gevolgd te hebben.  Nauwelijks aan de lijst toegevoegd en hup - weg is ie.  In zijn kielzog volgen Menck van Twaait en de familie Boerenerf.  Nu zeggen jullie, als grote blogkenners, dat is makkelijk - dat zijn Wordpress of toch niet-Blogspot-blogs!

Nu dacht ik dat ook eerst - het klikt niet tussen Blogspot en Wordpress.  Maar waarom blijft OnderdeAppelboom dan altijd braaf in mijn lijst?  Die zit toch ook bij Wordpress?  En waarom is de familie Ten huize Willaerts dan ook altijd pleite? ... dat zijn toch blogspotters?  En zo verdwijnen Op de boerderij en Tijdtussendoor soms ook eens.... en de Fruitberg.

Dus wat gaat er hier nu mis?  Weten jullie het misschien?  Of hebben jullie ook zo een niet-leeslijst?

8 opmerkingen:

  1. Als WordPressblogger kan ik je helaas niet helpen (dat dashboard van WordPress ziet er compleet anders uit dan de Blogger-versie, vermoed ik). Maar ik kan je wel meegeven dat je wat Twaait betreft niks gemist hebt. Toeme, ik moet dringend weer eens wat leven in mijn blog blazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien heeft het iets met kwaliteit te maken? :-) :-) :-p Nee, geen idee natuurlijk waarom het zo is. Ik klik ze gewoon één na één aan in mijn eigen blogroll-lijstje als ik zin en tijd heb in lezen/reageren...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij zijn zowel de Wordpress als Blogger blogs blijvers. Heb ik nog niet meegemaakt dat ze zomaar verdwijnen. Ik heb ze allemaal in Google reader staan en ze blijven up to date. Hopelijk komt er iemand langs die je kan helpen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bij mij werkt het perfect, Blogger en Picasa worden alsmaar beter is mijn indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @iedereen: as-we-speak waren de eigenwijze, twaait, TenhuizeWillaert en boerenerf weeral uit mijn leeslijst verdwenen, na de laatste toevoegpoging. Maar er is beterschap: de overigen bleven deze keer!
    Maar ik ga de hint van Tussendoor eens uitproberen: eens via google reader toevoegen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Via mij Firefox browser heb ik mij op een aantal blogs "geabonneerd", en die loop ik dan na op nieuwe berichten. Dat doe ik dus niet binnen het Bloggeraccount.
    Dus foto's kleiner dan 800 x 800 tellen niet mee bij de limiet van 1GB? Ik wachtte ook al op het moment dat mijn limiet is bereikt, maar ik heb de meeste foto's gelukkig op 700 x 525.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook niet bekent met Blogger dus ik kan je niet helpen. Maar ik gebruik ook google reader om de andere blogs te volgen. Vrij tevreden van Wordpress (waar je trouwens 3 giga hebt, na 2 jaar bloggen zit ik aan 10% daarvan, dus ik kan nog wel een tijdje verder). Je kunt natuurlijk altijd foto's op flickr zetten en dan linken naar die foto's (waarschijnlijk wel wat omslachtiger).
    Persoonlijk verklein ik het formaat en de kwaliteit van de foto's ook. Mijn eerste ervaringen met internet dateren van 1994: topsnelheid was dan een inbelmodem van 54Kb. Een gouden regel bij het maken van webpagina's was toen: zorg dat je pagina zo snel mogelijk laad. Dus geen overbodige franjes en geen zware foto's! Met de komst van breedband is die noodzaak een beetje verdwenen maar ik hou er nog steeds rekening mee (en met het oog op mobiel internet is dat eigenlijk nog steeds geen slechte richtlijn: het boerenerf, ook geschikt voor wie zich on the go met een edge-dataverbinding moet behelpen!!)

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.