dinsdag 14 augustus 2012

De Sint-Pietersberg op bezoek


Hé, vinden jullie nu ook niet dat dit net de Sint-Pietersberg is?




Maar laat je niet foppen - dit is gewoon dit jaar het beeld van het groendak op mijn tuinhuis.  Het lijkt wel of de Sint-Pietersberg op verlof is in onze tuin, met helling en al.

Die groep Keizerskaarsen zijn gewoon de max!  Vorige jaren waren het de Kraailookjes die er het meest opvielen, maar die blijken eigenlijk in de ganse tuin op hun retour dit jaar.  Maar die Verbascums zijn er echt over.  Staan ze daar volop bezig dat dak nog eens wat meer te laten opvallen, alsof die dat nog nodig had.

En toen ik de ladder tegen de dakrand plaatste om die foto te nemen, deed ik nog een leuke ontdekking!  In het voorjaar had ik enkele zakjes zaad uitgestrooid.  Eéntje met kalkgraslandsoortjes, gekocht bij Cruydthoeck, en eentje uit de lokale plantenwinkel, met een grasje waar ik op vakantie altijd verliefd op ben.  En ik kom het altijd tegen, of we nu in Bretagne, het Centraal massief of op Madeira zijn... 




... maar nu groeit het ook op mijn dak!  Het Hazenstaartje (Lagurus ovatus)!

En nu was ik daar zo blij mee dat ik nu vergat te kijken of er iets uit dat droge kalkgraslandzaadmengseltje gekiemd is.  Ik denk het wel - want ik zag alvast al wat kleine Wilde marjoleintjes.  Ik ga morgen nog eens het dak op, en dan maar speuren naar soortjes als Kleine tijm, Zandblauwtje, Steenanjer en Grasklokje.

2 opmerkingen:

  1. Het is beslist een heel mooi vegetatie-dak op het tuinhuis. Er moet dan toch wel een flinke laag substraat op liggen.
    En dat hazenstaartje is wel een héél aaibaar grasje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ligt zo'n 10cm leem op. We hebben het dak dan ook stevig genoeg gemaakt.

      Verwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.