vrijdag 13 maart 2015

Plant van de maand - maart

Het viel me al op dat ik in het voorjaar eerder aangetrokken word door gele bloemen, en later door blauwe. Misschien heeft het er iets mee te maken dat ik na een miezerige winter snak naar zonlicht.

Daarom ging mijn voorkeur voor de plant van de maand naar gele bloemen. Aanvankelijk koos ik de Gele kornoelje, maar Natuurlijk-rijk was me voor ;-)
Dus stel ik een andere vroegbloeier voor. Het is de Wilde narcis, het van postuur kleiner uitgevallen en wilde verwantje van de klassieke trompetnarcis.

Maar wat deze plant aan postuur inboet, compenseert ie dubbel door zijn bevalligheid. Waar de trompetnarcis staat te toeteren in een schel en schreeuwerig geel, baden de Wilde narcisjes in een zacht, haast crèmekleurig geel.


Ik bracht mijn exemplaren mee van een wandeling in een nabijgelegen bos. De bolletjes waren er door een nogal heftige exploitatiemachine aan de oppervlakte geduwd en lagen er amechtig te snakken naar grond en vocht. Ik weet het, ik had ze ter plaatse terug in de grond moeten duwen (want ik ook deed met de meeste), maar ik kon het niet laten er een vijftal toch mee te brengen naar mijn tuin. En ze doen het er goed. Het is al een mooi toefje geworden.

Ze bloeien elk jaar enkele weken vroeger dan de trompetnarcissen. Op dit ogenblik zelfs samen met de Sneeuwklokjes en Krokusjes.

4 opmerkingen:

  1. Ik beloof volgende maand bespreek ik maar 1 plant ;-) je hebt nog een mooi alternatief gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik volgende keer op 1 april mijn keuze al online moet zwieren. Lap, daar gaat ze weeral! Ik hab wel een excuus: hier staan de narcisjes nog niet open, al zal het niet lang meer duren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou ik niet doen - men gaat denken dat het een grap is ;-)
      Hier staan de trompetnarcissen ook nog niet open. Die Wilde narcisjes zijn altijd opvallend vroeger.

      Verwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.