donderdag 22 maart 2012

Tuinevolutie I - 1990

Helemaal op het eind van 1990, ik was toen nog maar enkele maanden opnieuw papa geworden - in de fleur van mijne bloei dus - viel mijn bouwlustig gedacht op een perceel bouwgrond in een verre uithoek van Vlaams-Brabant.  De prijs was helemaal ok - de eigenaar dacht er zelfs al aan het perceel in twee te trekken, wegens onverkoopbaar geacht.  Maar daar was ik dus, helemaal bereid het in één ganse lap aan te schaffen!

Ik zag het al helemaal voor mij - dit lapje wereld zou ons persoonlijke groenproject worden, met naast een ekologische woonst en tuin nog volop plaats voor de natuur, wat speel- en ontdekdomein voor de kinderen zou opleveren en natuurlijk veel, heel veel biodiversiteit!

De biodiverse tuinier was geboren!  En de kiem gelegd voor de biodiverse tuin, alhoewel die titel pas 21 jaren later, in het jaar dat de tuin volwassen werd, voor het eerst zou gebruikt worden.




Nu leek het nog nergens op bij aanschaf.  Een grote weide was het, met slechts helemaal op het eind één enkel struikje, een Sleedoorn die het gewaagd had zich half op het kerkwegeltje te nestelen.  Want naast eigenaar van een verlaten wei, was ik in één slag ook eigenaar van een voetweg geworden!  Of toch een stukske ervan.  Cool!  Het staat zelfs op "De Atlas Der Buurtwegen": "Sentier n° 98", want lang geleden waren de wegen nog in 't Frans ...



Die winter werden er in dat Brusselse appartementje volop plannen gemaakt, want zo'n groot onbeschreven blad, dat deed de inspiratie goed!



bleekgeel: grasland
lichtgroen: jonge Sleedoorn


Klik hier voor het vervolg ... 1991

4 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd. Zo een tuinevolutie is altijd leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boeiend stukske grond precies, met zo een volledige sleedoorn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-D
      Het was vooral boeiend in mijn hoofd - waar ik alle mogelijkheden moest sorteren op belang en uitvoerbaarheid, en ze ook al een virtuele plaats geven in de toekomstige tuin. Toen bestond nog geen Pinterest, weet je ;-)

      Verwijderen
  3. Hé, dat wordt interessant om die evolutie te krijgen. Net een flash-back roman. We weten wat gelezen mocht het zomerweer tegenvallen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.