donderdag 31 mei 2012

Samen uit ...

... -vliegen is veiliger?  Of zou het toch gewoon met de temperatuur te maken hebben?  We zagen al enkele weken Vuurjuffers - die zijn er altijd het eerst.


- en daarna kwamen de Azuurjuffertjes, zalig mooi zijn die!


En dus was het nog even wachten op hogere temperaturen alvorens we de eerste Keizerslibellen zouden zien. En eind vorige week was het zover! Donderdag waagde de eerste zich al uit het water. En het was alsof ze er allen zaten op te wachten, op dat teken, want vrijdag zagen we overal van die droge huidjes op de vijverplanten.  Wel vijftien hebben we er geteld!  Volgens mij zetten ze het moment van verpoppen een beetje in de wachtrij, om zeker pas met mooi weer uit te vliegen.  Want als het warm is, kan je dat verpoppen in de vroege uurtjes doen, nog voor die hongerige vogels wakker zijn!


Het lijken wel duikpakken van Aliens, die huidjes, toch wel een beetje angstwekkend zo van dichtbij gezien!


En in het weekend kregen we bezoek van een Platbuik!  Het was een jong mannetje, te zien aan het blauw dat nog slechts doorschemerde.  Maar wat een kleurschakering!


Dus nu is het wachten op de volgende in de reeks ... Wie zou het zijn?  Watersnuffel?  Lantaarntje? Blauwe glazenmaker?  Houtpantserjuffer?  Gewone oeverlibel?  Maar eigenlijk doet het er niet toe ...
We zijn altijd blij met deze niet aflatende stroom vliegende pareltjes!


8 opmerkingen:

  1. Heerlijke opnames. Vuurjuffers mocht ik te onzent nog niet waarnemen, de overige specimen wél. Straks ook eens mijn Canon op die schoonheden richten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Indrukwekkend, vooral dat van die duikpakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zalige blog hebt gij zeg!
    Knappe foto's overigens, met welk toestel/lens genomen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Danke! Ik gebruik de 100mm Macro van Canon. Maar nu heb ik toch een beetje spijt dat ik niet wat langer gespaard had en me de versie met beeldstabilisatie kocht. Dat mis ik soms wel! Maar het blijft een plezante lens om vlinders, libellen, kevers en al dergelijk grotere insectengrut mee (vanuit de hand) te fotograferen.

      Verwijderen
    2. Knap dat je dat met een 100 mm lukt...
      Mijn macro is een 105 mm, maar voor insecten grijp ik toch liever naar wat ik mijn 'semi-macro' van 70-300 mm noem.
      Met 105 (en met 100 nog meer) moet je zo dichtbij komen, dat ze voor mij niet vaak genoeg blijven zitten die beestjes... (Ik ben dus nu voor een 150 mm macro-objectief aan het sparen... Kan ik wat meer op afstand blijven, en kan ik onderwerp iets beter van achtergrond isoleren, want dat lukt me niet altijd zo best met die 105 mm.)

      Verwijderen
    3. Ik deed ook een poging :)
      Willen jullie eens kijken op mijn blog? Weet iemand welke libelle dit is? Ik lees dat jullie er veel over weten.
      http://cuisine-et-jardin.blogspot.be/2012/06/libelle.html

      Ik was eerst keifier op het resultaat maar nu ik jouw foto's terugzie zijn de uwe toch veel mooier zenne.

      Verwijderen
  4. Die beeldtabilisatie voor macro heeft geen tot weinig waarde hoor.
    Zelf heb ik altijd een 180 mm macro gebruikt, is eigenlijk een stuk leuker om te werken (lang leve de werkafstand). Voor (grote) insecten is een 300mm f1/4.0 ideaal (enorme werkafstand)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzonder , die alien uit dat duikpakje, en wat duidelijk gefotografeerd!

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.