dinsdag 8 mei 2012

Het gaat vooruit.

Twee maand geleden vertelde ik van de grote opruimactie in de vijver.  Ongelooflijk toch hoe snel die zich van zo'n ingreep hersteld!  Kijk eens: nu is al dat open water haast alweer dichtgegroeid!  Ik heb de Waterlelie ook moeten opvissen en er een zware steen aan vastbinden - want die wou maar niet meer naar de bodem zinken.  En ondertussen bloeit het Waterdrieblad.  Het lijken van ver wel bleke hyacinten.


Op de achtergrond zie je dat haast alle bomen en struiken in blad gekomen zijn.

Dat levert al weer heel wat schaduw op in de boszoom.  Daar wedijveren Heggerank en Gele dovenetel om de aandacht.  Ach, binnen een maand worden die al weer overschaduwd door de Bosandoorn - je ziet zijn blad al.  De Bosanemoontjes zijn alweer uitgebloeid en verdwijnen onder al dat geweld!


En deze nieuwsgierige kijkende aagjes staan op een rijtje ...  te wachten ...  tot ze op hun definitieve plaats mogen.  Dat is dan aan de voorkant van het huis.  Maar pas nà de ijsheiligen!  Dus leunen ze nog wat tegen deze warme zuidwestmuur.


En dat geldt ook wat voor deze kruiwagen vol.  We zijn weer eens naar de lokale plantenwinkel getrokken.  ... ze zien ons daar echt graag komen hoor!  Karretje vol geladen!

De witte zakjes, die komen van de plantenbeurs in Halle, in de Don Bosco school.  Daar hebben we weer wat leuke plantjes op de kop getikt - voor in de borders van 't biodivers vrouwke.  Onder andere Geranium cinereum 'Ballerina' en Geranium 'Rozanne', die ons een fortuin kostte (bij wijze van spreken).  En ook een Epimedium grandiflora 'lilafee', want die had ik onderdeappelboom gezien.  Zo'n bloempje waar je helemaal voor bij de grond moet, om dan een onaardse schoonheid te vinden - dat vond ik wel speciaal.


In de bloemenweide toont één van de Gevlekte orchissen al een bloemknop!  De bladeren zien er, zoals haast elk jaar, een beetje beschadigd uit.  Het zilvergrijze waas is vorstschade.  Heb ik bij exemplaren in de natuur ook gezien.


Het gazon is nog steeds niet gemaaid, op een enkel strookje richting moestuin na.  Nog geen tijd voor gehad (te veel kluswerk binnen) - dus staan er nog volop Pinksterbloempjes!  ... waar ik heel blij mee ben :-)  En de vlindertjes ook!


En met dit laatste beeld kom ik dicht in de buurt van de op-het-eerste-gezicht foto van de maand.
Die kan je HIER bewonderen.

10 opmerkingen:

  1. Wat is de vijver mooi geworden; en dat bloeiende waterdrieblad - ik heb al jaren maar één plant met één bloem ;-(
    Ook ben ik jaloers op de gevlekte orchis en de vele pinksterbloemen. Mijn laatste pinksterbloem is ook verdwenen. Onze tuin zal er niet(meer) geschikt voor zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. sjieke dinges, ik zou me er meteen thuis voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gazon, met die pinksterbloemen. Ik heb er dit jaar enkele staan, ik hoop op uitbreiding volgend jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waaaw, ronduit waaaaw. Ik heb al 5 jaar 3 pinksterbloemen. En ze willen maar niet uitbreiden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De gele dovenetel is hier al uitgebloeid. Jullie vijver is toch echt een pareltje en die pinksterbloemen en ... !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. geranium rozanne is dan wel duur, je gaat er lang plezier aan beleven!

    leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ haast iedereen: het lijkt er op dat ik Pinksterbloemenzaad zal moeten trachten verzamelen ... Hoe zou ik dat aanpakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jaloers op je vijver... maar de onze gaat binnenkort zijn wordingsproces verderzetten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.