dinsdag 14 april 2020

Onwezenlijk - deel 5

Week 5 / 6 april - 13 april


De ganse week vakantie genomen en genoten van het mooie weer. We zijn voluit in de tuin aan de slag gegaan - als gevolg staan de blogjes in een rij te wachten om gepost te worden!

Over Corona valt deze week weinig te vertellen deze week - of toch niet?

Dit nieuwtje sprong er voor ons wel uit natuurlijk - een voordeel van in een landelijke gemeente te wonen? Of is er een ander effect? Het doet me denken aan wat ik hoorde van bewoners van de buurgemeente Tollembeek (ook al zo een metropool), over onze gemeente. Zij beweren dat als de wereld vergaat ze naar Bever vluchten - "want daar komt toch alles vijftig jaar later".



Wat ruimer rondom ons gekeken zijn de cijfers nog steeds hoopvol. Die grafiek die ik af en toe met bang hart bekijk ziet er stabiliserend uit. Maar laat ik nu (voor één uitzonderlijke keer) onze burgemeester uit bovenstaand bericht gelijk geven - 'We zijn nog niet aan den arrivé hé - het is nog niet voorbij'. Het stabiliserende ligt hem alleen in het aantal (gemeten) dagelijkse besmettingen en ook heel belangrijk, in het aantal bezette bedden op intensieve. Dat betekent dat iedereen nog steeds de best mogelijke zorgen krijgt, en dat we niet in Italiaanse toestanden verzeild zijn, waarbij er doden vielen louter omdat de zorg ontoereikend werd - we zijn net niet bedolven onder de sneeuwlawine.




Nu vooral is het van belang om vol te houden. Niet alleen voor onszelf, maar voor iedereen. Voor de doden die we kunnen vermijden, voor het leed dat minder mag, voor de zorgverleners die nu al op hun tandvlees zitten ...

Gisteren maakte ik een praatje met de vader van buurvrouw A. - je weet wel, de nachtverpleegster die shifts draait op de corona-intensieve. Zij was net terug aan de slag na een korte rustperiode van drie dagen. Die rustperiode had ze gekregen na 12 dagen op een rij shifts te draaien van 11 uur. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat zou volhouden, in de uitrusting waar zij zich in moeten hullen. Haar neus ligt helemaal open van die verdomde gezichtsmaskers. Maar nu staat ze er weer. Een heldin.

Volgens Komiek Nigel Williams zijn er in België drie soorten mensen op dit ogenblik. En ik geef hem volledig gelijk.

- er zijn de helden zoals mijn buurvrouw A, zoals de uitbaatster van de buurtshop, zoals de vuinisbakophalers, de truckers die blijven rijden, de bedrijven die spontaan overschakelen op nuttige zaken zoals mondmaskers, ...

- er zijn de vele burgers die zo goed als mogelijk de regels volgen, en begrijpen waarom.

- Maar er is nog steeds een te groot deel dat tot het "mensdom" behoort, met de nadruk op dom. Zij zijn het die naar lockdown party's gaan of er organiseren, zij zijn het die toch op Pasen met de ganse familie samenkomen, zij zijn het die relletjes schoppen, zij zijn het waarover de volgende meme gaat.

"De wetenschappers hebben nu 90% van de bevolking overtuigd van de noodzaak van de Corona-maatregelen, het is nu aan de dierenartsen om die 10% ezels te overtuigen". 

Onder die derde groep horen ook de politiekers die het ook nu nodig achten om er politieke munt uit te slaan, en zich er niet voor schamen uit te halen naar de boegbeelden van de 'helden'. En hier hoort ook nog een groep bij die wellicht even of meer verachtelijk is dan de vorige twee. Zij die hun rijkdom verstopt hebben in verre belastingsparadijzen, zodat onze maatschappij dit broodnodige geld niet kan gebruiken. Hoeveel geld is nu eigenlijk genoeg?

Ik wordt er gedulle soms zo boos om - dat onze maatschappij zo geëvolueerd is. Dat het wij-zij denken zo gepromoot wordt, dat de solidariteit, het menslievende en het planeetrespecterende weg is.

Ik hoop van harte dat, nu iedereen de tijd heeft om eens goed na te denken, dat ook doet. Dat we de praatjes van foute politiekers kunnen doorprikken, dat we de cafétoogpraat kunnen nalaten, dat er weer respect is voor elkaar als medemens, van waar je ook afkomstig bent of welk beroep je ook uitoefent. En dat er begrip is voor de zwakkeren in de maatschappij - en een helpende hand. Je moet maar kijken naar wat er nu in Coronadagen gaande is in Amerika, waar de zorg alleen uitgebouwd is voor wie dat kan betalen, waar de maatschappij alleen goed is voor wie de droom heeft kunnen waarmaken. Ik vrees dat het mensdom dat de gekuifde president aan de macht gebracht heeft nu met bosjes zal sneuvelen. Een foute Darwinist zou er gedikke nog iets goed in zien, de smeerlap.

Maar even terug naar de cijfers. Volgens de laatste telling zijn we met 11,46 miljoen in België. Als ik nu eens, vanuit enkele totaal niet door wetenschappelijk verzamelde cijfers ondersteunde veronderstellingen, een wild uit de lucht gegrepen schatting doe? Er zijn nu, bij deze aangehouden corona vermijdende inspanningen, dagelijks 5000 geregistreerde besmettingen. Laten we - bij wijze van voorbeeld - er van uit gaan dat de besmettingsgraad 10x hoger ligt, dus 50.000 per dag. Dan duurt het 229 dagen voor iedereen besmet is geweest en hopelijk dan ook immuun. We zijn nu op dag 29. Nog 200 te gaan? 

Want er zijn toch maar drie scenario's die deze crisis doet stoppen?
- iedereen heeft corona gehad en de overlevenden zijn immuun.
- er is een vaccin ontwikkeld en iedereen heeft die toegediend gekregen
- we zijn zo goed in lockdown gegaan dat het virus zich niet verder kan verspreiden en sterft uit.

We weten ondertussen dat scenario 3 niet mogelijk is. We kunnen ons onmogelijk zo goed in zelf-quarantaine houden, vooral niet met een grote groep mensdommers.

Het wordt dus een mix van scenario's 1 en 2, waarbij het voor scenario 1 voldoende is dat 60-70% van de bevolking doorheen corona gegaan is, om "groepsimmuniteit" opgebouwd te hebben. Op dat ogenblik daalt het aantal besmettingen van zelf door verminderde gastheren voor het virus. Dus dat is dan niet na 229, maar na 160 dagen. De vraag is of er een vaccin kan geproduceerd worden voor deze tijd? Zeer onwaarschijnlijk is dat.

Op dit ogenblik wordt er gepoogd om een beeld te krijgen van de echte besmettingsgraad onder de bevolking. Alleen als dat geweten is zullen de wetenschappers wellicht goed onderbouwde schattingen kunnen maken, van hoe lang deze crisis nog zal aanhouden.

Je voelt nu al de druk om de maatregelen te versoepelen. Gelukkig heeft men daartoe nog niet besloten, en is er een verlenging van het bestaande systeem.  Maar het lijkt wel of we in een heel fout sociaal experiment zitten, waarbij het lossen van de maatregelen misschien wat de economie kan doen draaien, maar ten koste van x doden. Beangstigend dat politiekers hier een zeg in hebben.
Op dit ogenblik heb ik meer fiducie in een  technisch-medisch geschoolde leiding, om ons door (mijn los uit de mouw geschatte) komende 130 dagen te leiden.

Maar genoeg serieux - laat ik afsluiten met enkele corona memes!

Eentje voor de hondenliefhebbers;



eentje voor de mensen met zelfkennis;



eentje voor de kunstliefhebbers;




eentje voor de Disney-fans;



eentje voor de historici;



eentje voor de thuiswerkers;

En we besluiten met eentje voor de Eighties fans;





Hou het gezond en hou het vol!

5 opmerkingen:

  1. Volgens mij is er op dit ogenblik 15-20% van de bevolking in B besmet met corona. Dat extrapoleer ik uit een studie in Bergstein.
    Wat betreft categorie 3: ik ben voorstander van het volgende systeem : iemand die dronken een ongeval veroorzaakt achter 't stuur is niet verzekerd. Wel, iemand die een corona-boete krijgt voor een flagrante fout, die heeft gewoon 3-4 weken geen recht op medische verzorging voor Corona. Ik zie niet in waarom de zorgsector risico's moet nemen om die mensen te genezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je standpunt, maar Hippocrates zou er niet mee akkoord gaan. En een arts ook niet. En daarom verzorgen ze even goed XTC-overdosed gevallen die net van een lockdown party komen, en zo hoort het ook. Boven alles moet de menselijkheid primeren. Maar alle redenen om tezelfdertijd woest te zijn op dergelijke patiënten, want dat is alleen maar menselijk. Het is een moeilijk evenwicht, vrees ik. Daarom des te meer bewondering voor al wie de eed van Hippocrates zwoer.

      Verwijderen
    2. Een moeilijke discussie. Ik erger me ook aan die kwezels die de regels aan hun laars lappen. Ik zou ze allemaal samen op een grote weide hun party laten vieren (tenminste 14 dagen aan een stuk). Daarna zullen ze misschien beseffen hoe 'leuk' het was.
      Chapeau voor het medisch personeel.

      Verwijderen
    3. Weet dat er veel dokters in Italië de voorbije weken die eer van Hippocrates achterwege hebben moeten laten(triage voor IC). Ga je iemand die 5 jaar jonger is maar de regels niet heeft gevolgd voorrang geven op IC tov van iemand die net wat ouder is en wel de regels volgde?

      Verwijderen
  2. En al je - terechte - overwegingen spelen door vele hoofden.
    En dat veroorzaakt die permanente onrust, die we ervaren.
    En die grapjes aan het eind maakt ons weer aan het lachen, de hondenmopjes stuur ik altijd door naar mijn hondenminnende familie :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.