vrijdag 8 september 2017

In de hoek gezet

Om zo’n grote constructie als mijn eikenhouten carport correct te kunnen assembleren moeten alle stukken goed passen en moeten alle hoeken correct zijn. En dan heb je aan het formaat aangepast gerief nodig om bvb de hoeken te meten. 

Ik kan nog wel aan de slag met een klein gradendriehoekje bij het tekenen van werklijnen en uitkappen van pengaten in 45°. Maar voor het grotere werk had ik iets forser nodig. Een hoeklat met benen van 1m bijvoorbeeld.


En verder nog een klassieke hoeklat, een digitale hoekmeter, en een ouderwets multi-inzetbaar latje met opzetstukken voor verschillende hoekmetingen. Dat laatste kreeg ik van Pa toegestopt. Die lijkt blij te zijn dat zijn uitgebreid werktuigenarsenaal nog ingezet wordt.



En verder heb nog wat gepaste meet- en tekentuigen aangeschaft.


Plooibare meetlatjes in roestvrij staal, rolmeters van vijf meter, een goedkope schuifpasser (goed genoeg voor dit werk) en een bij de ijzerwarenwinkel gratis gekregen vouwmeter (tiens- waarom zou dat zijn?)


Maar ook timmermanspotloden, alcoolstiften, vulpotloden en een kraspen.


Mijn waterpas van 80 cm werd aangevuld met nog een groter exemplaar, weliswaar een plastieken model, maar met zijn 125cm bleek dit al van veel nut te zijn.


Van Pa kreeg ik nog twee aluminium profiellatten: één van twee en één van drie meter. Onmisbaar zeg ik je! 
En verder nog een zware inox lat van 120cm en een alu lat van 1m, handig voor kortere lijnen.

Een ouderwets maar o zo handig werktuig is tenslotte het schietlood. In een volgende blog toon ik hoe onmisbaar dit is.


Gewapend met al dit materiaal kon ik zonder schroom aan de slag, passend, tekenend en metend. Vooral metend, want meten is weten ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.