dinsdag 30 mei 2017

Geen regen, geen drup

Het gerommel op de achtergrond deed me omhoog kijken. Dat was nu al anderhalf uur bezig, dat bijeen pakken van die wolkenmassa’s, dat dreigende gegrom op de achtergrond. Maar nog steeds niks, geen drup.


Maar toch voelde ik me een beetje belachelijk. Had ik de tuinslang ontrold, want met de ecotuindag in het verschiet zondag wou ik toch een extra boost geven aan de tuin. En wat die mankeerde de laatste weken was water. Wat zeg ik, maanden eigenlijk! Ons kleine regenmetertje is die afgelopen periode nooit gevuld geraakt. De regenopvangput is al verschillende keren drooggevallen, maar gelukkig heb ik achterin de tuin nog een ouderwetse grondwaterput, en kan ik die reserve aanspreken.

Dus stond ik wat te sproeien. Voelt wat dwaas aan met die onweerswolken rondom me, maar de planten zijn er wel blij mee. Ik hoop dat ze nu nog snel wat extra bloemen openen, voor de bezoekers zondag.

Toch maar nog eens de buienradar gecontroleerd … *zucht* … weer niks. Onze kleine gemeente slaagt er maar weer eens in, net tussen enkele buien door te laveren.  Misschien rond half elf nog een kans – er komt nog een laatste front aanschuiven uit Frankrijk.

***

Bij het opstaan onmiddellijk naar buiten gekeken. Weer niks. Geen regen gehad, geen drup gevallen.

Vanavond misschien toch weer de tuinslang bovenhalen. Wat een verschil met vorig jaar

8 opmerkingen:

  1. Ik zou zeggen 'Join The Club'. Hier is er 2,5 mm regen gevallen, voldoende om de grond bijna nat te maken. De buien trokken ofwel aan de oosterzijde of de westerzijde rondom Hakendover. Gisterenavond leek volgens de buienrader een stevige storing recht op ons af te komen (een half uur regen aan 60 l/h) maar ook die bleek het laatste halfuur toch Zoutleeuw te verkiezen boven Tienen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier maar vijf druppels - allemaal op mijn hoofd. Of was dat iets anders?

      Verwijderen
  2. Het is ook hier sproeien of alles laten verschroeien. Al weken geen regen die naam waardig. Toeme toch. Momenteel is de lucht hier zelfs alweer staalblauw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vorig jaar snakten we naar een dagje zonder regen ... Nooit content, die tuiniers ;-)

      Verwijderen
  3. Maar het onkruid trekt wel heel makkelijk uit nu ;-) (wij mogen niet klagen: begin deze week een perfecte onweersbui gekregen (veel, niet te hard, maar wel langdurig)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook hier hoopvolle buien onze richting uit op de buienradar. Maar substantiële regen: ho maar.
    Mijn sproeien gaat slechts naar de potplanten en de nieuwe aanplant. Maar ja, onze tuin ligt op het veen en veen houdt lang vocht vast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig houdt leem, net als veen ook genoeg vocht vast. Maar in de aanloop naar de open tuindag, heb ik ook de nieuwe aanplanten en planten die het moeilijk kregen, besproeid.

      Verwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.