dinsdag 6 juni 2017

De wisseltruuk

Zondag was er tijdens de ecotuindag een koppel dat helemaal wild werd toen ze onze orchideetjes in de borderrand in het oog kregen. Van dat soort wild waar ik mezelf in herkende. Wat niet zo verwonderlijk was want bleken ze dezelfde opleiding te hebben als ons. En bleken ze ook nog in een naburige gemeente te wonen ook!

Dus brachten we gisteren een bezoekje en waren ze blij met wat orchideetjes als cadeau. Ze kregen er nog een boel advies voor het ontwikkelen van hun bloemrijk hooiland bovenop. En dat hooiland was er één van een hectare – heel wat groter dan het postzegelhooilandje in de biodiverse tuin (ja – lees maar wat afgunst tussen de regels 😉 ). Het advies ging dan over maaischema’s en vooral maaidata.


Ze bezitten ook enkele poelen en in één ervan groeide krabbescheer. Eén opmerking van mij (Oooh – krabbescheer – daar ben ik nog niet aangeraakt) leidde tot enkele zakken vol krabbescheer, waarin bovendien vier bloedzuigers (yukkie) en één dikkopje meereisden.


Hele leuke mensen met een mooi tuinproject. We gaan er zeker de komende jaren eens langs, want ik ben benieuwd hoe dat hooiland zal evolueren. Ik beloofde alvast de aanzet tot een volgende wisseltruuk: zaden van grote ratelaar. Die krijgen ze wanneer hun hooiland er klaar voor is.


En nu bleek mijn vijver overvol te zitten. Ik denk dat ik met de overblijvende krabbescheer enkele andere tuiniers-met-vijver blij ga maken.

6 opmerkingen:

  1. Wij zaten van t weekend in Zeeland. En in Veere ontdekte ik weer zo'n veld vol orchideeën. Zo schoon. Het zaad dat ik ooit van je ontving heeft nog niets opgeleverd. Maar ik blijf hopen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei - is dat al geen twee jaar geleden? Als er volgend jaar nog niks te zien is dan zal je terrein inderdaad te zandig en droog zijn ...

      Verwijderen
  2. Altijd fijn, gelijkgezinde mensen ontmoeten. Ik heb gisteren drie van de vier tuinen van onze afdeling bezocht, en nog ééntje vlakbij, dat waren best mooie projecten. OOk één tuin van > 2 ha, in samenwerking met natuurpunt beheerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze mensen waren ook bij Natuurpunt. Dus ik denk dat hun tuin op termijn natuurreservaat-waardig wordt ;-)

      Verwijderen
  3. Onze krabbescheren werden als eerste opgesmuld door onze poelslakken waardoor ze intussen verdwenen zijn. Vijverliefhebbers die graag gedoornd hoornblad krijgen, kunnen bij ons terecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei- lusten poelslakken dat? ... Dan ziet het er niet goed uit voor die Krabbescheer in ons vijvertje :-/

      Verwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.