maandag 10 april 2017

Dalmatiërkruid

Niet normaal is dat - zo goed ze het doen in de tuin.

Het begon allemaal jaren geleden in dit hooilandje.



Het uitzaaien van wat orchideeënzaad werd aanvankelijk beloond met enkele frêle plantjes.



Na enkele jaren stonden er meer dan dertig stuks. En vonden ze het tijd om uit te zwermen ...

In 2012 stuurden ze een verkenner uit, nog braaf op de rand van het gazon


Twee jaar later vond ik er zes, verspreid en verdekt opgesteld in het gazon. Ze werden voorzichtig, als test, verplaatst naar het hooilandje.


Het jaar er op, in 2015 bleken er opeens een stuk of negen op te komen in het korte gras, en zelfs in potten. Gezien die zes van het jaar er voor jaar de verplaatsing goed overleefden werden deze negen verzet naar een border, aan de voet van de krulhazelaar.




Vorig jaar, in 2016 stonden de meeste van de verplaatste exemplaren al in bloei, dus mijn voorzichtige transplantaties bleken succesvol.  Ik ontdekte er nog bijkomend een veertigtal in het gazon maar liet ze ongemoeid, op de vijfentwintig exemplaren na die gegarandeerd gingen platgetrapt worden. Die gingen ook naast de krulhazelaar, en een deel naar het hooilandje, waar ze gedorie thuishoren - en veilig staan.

Maar nu! Vermits we veel volk verwachten met de Velt-ecotuindag op 4 juni was het beter om ze toch allemaal te verplaatsen naar de borders - schrik dat ze vertrappeld worden.


Dus begon ik ze uit te graven en te verplanten. 


Ik had geen idee waar ik aan begon ...




...  De teller van dit jaar staat al op 93


Ik denk dat ze gaan voor de honderd, gelijk de Dalmatiërs - vol vlekken en met honderd. 
... En net als jonge honden - lastig in te tomen.


P.S. Laat deze blogpost niet geïnterpreteerd worden als een handleiding, en al zeker niet als een vrijgeleide om inheemse orchideeën in het wild te gaan roven. Gevlekte orchis en alle overige inheemse orchideeën zijn beschermde soorten en uitgraven in het wild is verboden! De biodiverse tuin blijkt na al die jaren ekologisch beheer een geschikt biotoop voor deze soort te zijn. Als je dus ook inheemse orchideeën in je tuin wilt - ga dan voluit voor een ekologisch beheerde tuin.

15 opmerkingen:

  1. Daar mag je terecht heel blij om zijn en fier ook. Moet heerlijk gevoel zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ik op dit ogenblik vooral voel is mijn onderrug. Als dat verplanten doet geen deugd aan mijn tussenwervels ;-)

      Verwijderen
  2. Prachtig, zoveel van deze pareltjes in je tuin hebben staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop dit jaar toch echt eens langs te kunnen komen tijdens de opentuindagen. Bij voorkeur zonder honden, maar deze wil ik er nu nog wel bij nemen...
    (en hoe komt het toch dat ik hier en bij Muggenbeet altijd zeven miljoen keer op 'publiceren' moet drukken vooraleer mijn reactie effectief verschijnt?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent zeker welkom!
      Muggenbeet en ik zijn al wat oudere bloggers en dat gaat allemaal niet meer zo snel ;-)
      Persoonlijk twijfel ik dan nog extra lang als jij op 'publiceren' drukt ... wil je dat dan ingebonden of is gewoon paperback ook goed?
      ;-) Voor een oplage van zeven miljoen stuks wil ik ook voor goudopdruk en bijbelpapier zorgen hoor.

      Verwijderen
    2. Tss tss, jij bent iets te handig met google, vermoed ik :-)

      Verwijderen
    3. Gewoon een aandachtig lezer van je blog ...

      Verwijderen
  4. Mooie beloning voor je ecologische inspanningen. Ik vrees dat ik nog wat meer geduld moet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat de uitgangssituatie op die zandgrond bij jou helemaal anders is dan hier op de leem. Die bloemenweide lijkt me bij jou anders al zeer geslaagd!

      Verwijderen
  5. Dat is toch uniek, zo'n weelde aan orchideeën!
    Ik ben al helemaal enthousiast als ik één exemplaar waarneem, maar tegen de honderd.... Echt geweldig, dat je je tuin zover gekregen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik word nog steeds wild als ik er in de natuur tegenkom. Ze hebben toch iets speciaals, die orchideeën.

      Verwijderen
  6. Bijzonder om jaloers op te worden.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaren naar toe gewerkt, maar dit had ik zelf niet verwacht. Nu wil ik nog bevertjes in mijn hooiland ...

      Verwijderen
  7. hier ook zandgrond.... zouden ze het daarop ook zo goed doen of is dit minder geschikt?

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.