maandag 30 juli 2018

Biosap zonder biodiversiteit

De laatste week bleken er toch al veel appels onder onze appelbomen te liggen. Ik moest daar iets aan doen want dat trekt erg veel wespen aan. Dus verzamelde ik gisteren een kruiwagen vol onrijpe appels en hield ik een kistje rijpe, maar aangestoken appels apart. 


De onrijpe waren voor de composthoop en de rijpe dienden om mijn nieuwste aanwinst mee uit te testen. Er staat al enkele weken een slowjuicer in de keuken te pronken en daar was nog geen eigen fruit doorheen gegaan. Ik heb er natuurlijk al wat gekochte appels en appelsienen doorheen gejaagd, maar zo'n sapje van zelfgekweekt biologisch fruit - daar keek ik naar uit.


De appels werden ontdaan van alle overtollige biodiversiteit en de partjes gingen met handenvol de sapdraaier in. Er staat zo'n "easy-fill" vulmond op waarmee je ganse appels of geschilde appelsienen kan invoeren, maar partjes lukt natuurlijk ook.


Uit het ene tuitje vloeit dan overheerlijk sap en het andere tuitje produceert pulpkakjes die me aan rupsekeuteltjes deden denken. Ik probeerde of mijn kippen dit lusten maar dat was geen succes. Nu ja - wie lust er nu ook rupsekak?

De bramen van onze doornloze braam gingen er al even vlot door. Niet dat we dit sap drinken maar dat wordt keilekkere bramengelei.


Terwijl ik de bramen stond te ontsappen kwam Middelste Zoon toevallig langs en die bracht subtiel het gesprek op de bramensorbet die ik vroeger maakte. Gelukkig begreep ik de hint en nu staat er een portie te koelen in de diepvriezer. Eigenlijk een heel goed idee van hem want met dit weer is alle koeling welkom.

Mocht je zelf een bramenstruik in de tuin hebben - dan moet je dit recept echt eens proberen:

nodig:
-   900g bramensap (maar dat mag ook gemengd zijn met sap van ander fruit, zoals zwarte bessen)
-   1/2l water
-   200g suiker
-   citroensap van 2 citroenen
-   wit van 2 eieren

bereiding
-   water en suiker in een pannetje aan de kook brengen en al roerend 5min laten doorkoken
-   deze suikerstroop mengen met het sap en op smaak brengen met het citroensap
-   in een diepvriesdoos doen en in 2 tot 4 uur half stijf laten bevriezen in de diepvriezer
-   het eiwit stijf kloppen (doe er een lepeltje bloemsuiker in dan gaat dat makkelijker) en door het halfbevroren ijs mengen
-   doos sluiten en laten bevriezen

Het is best om 10 min voor het serveren de doos in de koelkast te plaatsen om het sorbet iets zacht te laten worden - dat schept makkelijker.

2 opmerkingen:

  1. Hier wordt, ondanks de uitzonderlijke droogte en warmte, gewoon heerlijke dingen bereid vanuit de tuin!
    Hartelijke groet van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.