woensdag 8 juni 2016

Hoog en droog en toch nat

Vlaanderen wordt al meer dan een week overspoeld door hevige onweders. Nu staat nu sinds gisterenavond de Markvallei en alweer de Dender blank.

Dacht ik met de biodiverse tuin hoog en droog te zitten. Maar sinds gisteren avond denk ik daar anders over. Een ongelooflijke stortbui bracht massa’s water in korte tijd de heuvel af. En halverwege wonen is dus niet hoog en droog wonen! Al gauw konden de sloten en riolen de massa water niet aan. Door de kracht sprongen riooldeksels omhoog, vies water stroomde de lager gelegen hoofdstraat door en over het dorpsplein. Kelders liepen onder en lager gelegen woningen stonden blank, ganse opritten met grind kregen zin om te gaan zwemmen en een stuk wegdek verplaatste zich.


Vergeleken met wat de lager wonende buren te verwerken kregen viel het hier allemaal nog wel mee. Op het hoogtepunt van de stortbui werd de oprit onder een laag kleiige leem bedolven, komende van de hoge akkers. 


Ons straatje was op een zeker ogenblik een beek en liep over in onze tuin. Twee stromen water baanden zich een weg naar beneden. Het ging helemaal de tuin door maar liet niet na het vijvertje te bezoeken. Dat lijkt op dit ogenblik niets dan modder – afwachten hoe het er uit zal zien als alles bezinkt. 


De aardappels in de moestuin stonden gelijk op een eilandje en de ajuintjes mag ik wel vergeten dit jaar – die stonden al voor het onweer te rotten, acuut depressief door het aanhoudende vocht.

       

Maar zoals ik zei – het valt wel mee. Dat het dak van de wintertuin vol water stond en aan de verkeerde kant begon over te stromen en dat mijn regenwaterput vervuild is geraakt door rioolwater is nog niet zo erg. De buurman die zijn nieuwe aanbouw en parket van een maand oud zag overspoeld worden, of al je meubeltjes verpest door vies water is erger.

Gelukkig sprongen veel mensen spontaan in om overal te helpen, al tijdens de bui. En de brandweer kwam achteraf de hoogste nood wegpompen. Nu maar hopen dat ik nergens lees dat iemand zich te dicht bij het kolkende water gewaagd heeft. Zelf moesten we bij het thuiskomen met de wagen door enkele beken waden. In een naburig dorp stonden er zo twee wagens vast in het sop.

15 opmerkingen:

  1. Het was bij ons niet anders. Een straat die herschapen was in een bruine beek, een verzopen moestuin (met al even armtierige uien) maar gelukkig geen water binnen. Zelfs onze kelder bleef droog deze keer. Maar gelukkig regelt Schauwvliege een betonstop... (zucht)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is die betonstop niet gepland voor 2050 - tegen dan is er nergens nog plaats om nog wat beton te leggen, tenzij in laagjes?

      Verwijderen
    2. In mijn (kruip)kelder hoorde ik een beekje stromen ...

      Verwijderen
  2. Tjonge, dat was niet niks. Best beangstigend, en dan zijn jullie er nog goed vanaf gekomen.
    Hier in het noorden hebben we maar één bui van 30 mm gehad, een week geleden.
    het is gewoon aan de droge kant, en ik moet dagelijks de potplanten sproeien.
    Wat een verschillen tussen noord en zuid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier was het iets meer dan 30mm : http://www.demorgen.be/binnenland/-600-miljard-liter-regen-gevallen-in-12-uur-tijd-bf8bd213/

      Verwijderen
  3. Hier is het allemaal best meegevallen. Blij dat de schade bij materiële schade gebleven is. Ik denk niet dat een betonstop hier veel impact zou gehad hebben, klimaatverandering...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herhaal het nog eens; OMG! Hopelijk komt alles terug goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn tuin is op veel plekken opgehoogd door de aangespoelde leem en klei. Ik hoop dat dat geen ongewenste effecten gaat geven. Maar wie weet ... reageert mijn tuin er in gunstige zin op.

      Verwijderen
  5. Wat een ellende zoveel regen.
    Wij mogen niet klagen hier in het Hoge Noorden, helemaal geen regen.
    Erg droog dus maar liever dat dan al die overstromingen.
    Stuur de buien maar hierheen.
    Gr Jan (Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik stuur de buien wel even door ... maar niet komen klagen als het te veel was hé! ;-)

      Verwijderen
  6. De grote wei voor ons huis + onze zanderige Kempische grond houden al het water tegen dat van de berg vooons afdondert.Vaak droom ik van wat leem in de grond (fruitbomen) maar met dit weer prijs ik me gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al vier kruiwagens leem van mijn oprit geschept ... kom je ze halen? Als je een klein kamionneke meebrengt dan kan je zo'n twintig kruiwagens leem krijgen - no kidding.

      Verwijderen
  7. Jep, rottende ajuin...en komkommer, en een heleboel andere dingen. En dat voor mijn eerste jaar moestuin. Je zou het ervan opgeven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet opgeven! Dit is echt een uitzonderlijk jaar. Rottende ajuinen had ik in de laatste twintig jaar nog maar één keer meegemaakt.

      Verwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.