zondag 5 juli 2015

Als kool

Kom je even binnen in ons nieuwste tuinkamer? Het is echt de moeite zoals de nieuw aangeplante borderplanten er groeien als kool! En vooral – ik heb de indruk dat deze borders wel eens van bij de eerste aanleg gelukt zouden kunnen zijn. Zouden we het dan toch een beetje in de vingers krijgen, na al die jaren – een border ontwerpen?

Volg maar. Eerst een mooi zicht van buiten de tuinkamer naar het zithoekje toe. Aantrekkelijk door de bloemrijke achtergrond door het moederkruid. Op de voorgrond een beemdooievaarsbek. Die stond er al voor de aanleg van het terras en daarom bouwden we de drempel iets naar links ipv mooi in het midden.







In het midden van de tuinkamer, rond de lijsterbes, een dromerige wolk van geraniumbloempjes. We kozen 'dreamland', en nu ben ik daar erg blij mee, want blijkbaar leveren die niet alleen een massa bloemen, maar zijn die geschakeerd van lichtroze tot wit bij de afbloei. Heel verfrissend!




De linkerzijde is beplant met roodbloeiende soorten, ondersteund door enkele witte hortensia’s. Die lopen naar hun einde en de randen van de bloesems kleuren nu onverwacht wat rozig. Maar rood is er! Indringend donkerrood van een anjer, meegebracht uit Ierland; en het zachtere rood van een -zoals door de verkoopster beloofd - extreem lang bloeiend zonneroosje 'Hartswood ruby'. Echt een aanrader! Bloeit nu al acht weken, en gaat blijkbaar nog even doorgaan.




Links daarvan een rode Astrantia major 'Claret' en een donkere Scabiosa macedonica, die zich wat verweeft met een roodpaars reukerwtje.



En daarnaast de Apothekersroos die we van Roos en Velt kado kregen. Ja, die is van plaats veranderd. Want het fuchsiafelle roze vloekte volgens ’t biodivers vrouwke te veel met de wit-gele kleur van de borderplanten in de rechtse border. Dus mocht ie hier naast de Scabiosa staan, die vloekt tenminste niet. Hij wisselde van plaats met de Mariadistel.





Op deze foto van vorige week valt het zo nog niet op, maar de zeesilene doet erg haar best om blikvanger te zijn. 


Ben ik blij dat we van die 'weisskehlchen' zeven plantjes gekocht hebben! Schitterend plantje.



Nu staan de gele planten nog niet echt in bloei, op de Trifolium ochroleucon en het Mottenkruid na. 



Wat ik ook een geslaagde aankoop vind is de Geranium oxonianum 'Catherine Deneuve'. Nu ik die zo zie moet dat ook prachtig zijn indien innig gemengd met de 'Dreamland'.




En verder staan de witte boemen al wel volop te schitteren. Een lage Gaura lindheimeri 'short form' geheten en de Campanula's: C. lactiflora 'alba' en C. punctata 'wedding bells'.





Die laatste is mijn favoriet, met die dubbelgerokte kroon heeft ie inderdaad iets feestelijks.

En dan eindigen we de rondleiding weer aan de uitgang, met een mooi beeld van de Beemdooievaarsbek.



Wat later in de zomer neem ik jullie nog eens mee, als er weer wat nieuws te zien is.

8 opmerkingen:

  1. Mooooooi, ik heb ijverig de namen genoteerd, voor als ik eens aan het herontwerpen van borders toekomst. Beemdooievaarsbek en moederkruid is hier al overvloedig aanwezig. Ook heb ik een fantastisch bosje C. Lactifolia, althans dat denk ik, want die van mij zijn niet zo laag, zeker 1,50 m hoog, maar dat moet wel om boven de rozenstruik uit te komen waar ze naast staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die Campanula moet inderdaad nog hoger worden, maar dan moeten de meeste planten nog doen in deze nieuw aangelegde border. Maar anderhalve meter ... ik dacht dat ze maar 80 cm tot een meter hoog werden.

      Verwijderen
  2. Wat een mooie, uitbundige tuinkamer! Geniet er maar veel van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hebben we al veel gedaan met het mooie weer. We sleepten de tuintafel naar het terrasje en eten er nu elke dag ... en al natafelend genieten van de bloemen.

      Verwijderen
  3. Wauw, zo veel bijzondere planten! Fijn dat er zo veel in bloei staat nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was inderdaad verbaasd dat er al zo veel zo uitbundig bloeit, en dat al in het eerste jaar van aanleg!

      Verwijderen
  4. Het is een hele mooie mooie plek geworden!

    BeantwoordenVerwijderen

Iedereen is welkom om hier een berichtje achter te laten - maar liefst niet anoniem. Beledigende reacties en publiciteit worden verwijderd.